Ove jeseni osim Advance certifikata – Marketing i oglašavanje na tražilici Google donosimo još jedan, i to prvi put u Hrvatskoj, program koji nosi naziv  Marketing i komunikacija na društvenim mrežama te koji polaznicima koji ga uspješno završe donosi titulu Social Media Officer.

O novom programu porazgovarali smo s predavačima Barbarom Slade Jagodić i Krešimirom Dominićem.

1. LSPR: Barbara Slade Jagodić dolazi iz Agrokora, a Krešimir Dominić dolazi iz Ping Pong dvosmjernih komunikacija. Zamolili bismo vas da se predstavite našim čitateljima.

Barbara: Profesor po zvanju i bivša novinarka i urednica brojnih domaćih portala, posljednjih godina posvetila sam se društvenim medijima i content marketingu te sam zaposlena kao stručnjak za internetsku komunikaciju u koncernu Agrokor. Komunikacija je uvijek u prvom planu, bez obzira na promjene zanimanja.
Imam i privatan život, naravno. :-)

Krešimir: Prošlo desetljeće proveo sam u Abrakadabra grupi – upravljao sam komunikacijskim projektima u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi za klijente iz raznih industrija, kao što su Nokia, Visa, Tele2, P&G, Pernod Ricard… Prije četiri godine odlučili smo pokrenuti agenciju Ping Pong dvosmjerne komunikacije zbog sve izraženije potrebe klijenata za komuniciranjem na društvenim mrežama. Smatram da su najzanimljivije i najučinkovitije integrirane kampanje koje povezuju više komunikacijskih disciplina, o čemu volim govoriti na konferencijama i predavati na poslovnim školama.

2. LSPR: Marketing i komunikacija na društvenim mrežama naš je novi certificirani program. Kako se radi o prvom takvom edukacijskom programu u Hrvatskoj, što po vašem mišljenju ovaj program donosi na hrvatsko tržište?

Barbara: Društvene su mreže od svoje pojave uvijek bile negdje između marketinga, PR-a i korisničke službe te zapravo još uvijek ne postoji definirano mjesto za osobu koja se bavi komunikacijom na internetu. U početku su taj posao radile osobe „koje nešto znaju na internetu“ ili „koje vole Facebook i imaju super statuse“, a danas je to zaista posao vrijedan priznavanja kao izuzetno važnog u brendiranju i promociji tvrtki. Ovaj program pomoći će da se definira posao te da se osobe pouči pravilima optimizacije poslovanja na internetu, gdje se nemali broj PR-ovaca i marketingaša i dalje ne snalazi, iako danas teško mogu poslovati bez interneta.

Krešimir: Komunikacijska industrija u Hrvatskoj sporo se prilagođava dramatičnim promjenama koje su se dogodile i koje se i dalje odvijaju u medijskom prostoru. Usudio bih se reći da su kolege PR-ovci osobito usporeni u toj prilagodbi. Vrlo je važno ponuditi edukacijske programe koji će omogućiti uvid te teoretske i praktične spoznaje u novi digitalni komunikacijski krajolik.

3. LSPR: Iz vašeg iskustva u dosadašnjem radu, koliko je važno oglašavati se na društvenim mrežama i zapravo biti prisutan na njima?

Barbara: Ako nisi tu, vjerojatno netko priča o tebi. Kada nisi tu, priču ne možeš kontrolirati i usmjeriti prema željenom cilju, već dopuštaš da se gradi priča o tebi.
Svi koji žele dvosmjernu komunikaciju s korisnicima i svi kojima je potrebna izgradnja, ali i popravak imidža, imaju idealne platforme za takvo nešto. Brendiranje nikad nije bilo pristupačnije, no isto tako, nikad nije bilo opasnije.

Prije, u doba TV-a, radija i novina, jednosmjerna je komunikacija osigurala određenu kontrolu informacija, a danas kada je svatko izvor informacija, morate puno više vremena ulagati da biste postigli gotovo jednaku količinu zadovoljstva. Društvene su mreže zahtjevna platforma jer morate uvijek biti spremni na komuniciranje s ljudima, makar to bilo navečer ili za Božić, u ono doba kada se u offlineu uglavnom odmara.

Krešimir: Vaš brend, vaša tvrtka i vaši proizvodi već su prisutni na društvenim mrežama – korisnici pričaju o vama. A ako želite imati udjela u tom dijalogu, potreban je angažman i stanoviti resursi koji se odnose na vrijeme vaših stručnjaka, izradu sadržaja i oglašavanje. Oglašavanje je sve više potrebno jer društvene mreže mijenjaju poslovne modele i sve više postaju pay-to-play. Primjerice, ako želite da korisnici vide vaš sadržaj na Facebooku – morat ćete to i platiti. Društvene mreže sve više iz “earned” postaju “paid” medij. Također, oglašavanje na društvenim mrežama valja povezati s ostalim oglašavanjem kako biste osigurali konverzije na svojoj internetskoj stranici.

Barbara-i-Kresimir

4.LSPR: Community manager, odnosno stručnjak za komunikaciju, na društvenim je mrežama zanimanje koje je u posljednjih nekoliko godina postalo veliki hit, ne samo u Hrvatskoj već i u svijetu. Postoji li po vašem mišljenju potreba za ovim zanimanjem? Koja su sve potrebna znanja i vještine?

Barbara: Zanimanje „community manager“ rodilo se tamo negdje 2008. godine i kao što sam već prije rekla, radio ga je „tko je stigao“. S obzirom na to da sam tada radila u Jutarnjem kao urednik, mi novinari lakše smo prepoznali vrijednost komunikacije izravno preko Facebooka. Twitter se pokazao još boljim za brže puštanje i doznavanje informacija. Uskoro su potencijal prepoznali PR-ovci,a zatim i tvrtke. Danas Facebook stranice otvaraju i oni kojima to zaista i nije potrebno, ili to rade na potpuno pogrešan način i od toga nemaju nikakve koristi. Mnogo puta sam čula pitanje „Je l’ ikom Facebook donio ijednu kunu?“. Očito je potrebna edukacija ljudi kako bi se otkrila korist društvenih mreža.

Edukacija community managera kreće od pismenosti, preko bontona, pa sve do stvaranja prepoznatljivog identiteta, produkcije sadržaja i vođenja korisničke službe na internetu. Potreba je golema i teško je naći agenciju koja zapošljava educirane ljude. Uglavnom su to mladi studenti s ekonomije koji, u pravilu, nisu dobar materijal za community managere jer nemaš u fokusu jezičnu komunikaciju. Ljudi s humanističkih znanosti bolje se snalaze u komunikaciji, no iznimaka uvijek ima s obje strane.

Krešimir: Razvojem industrije razvija se i zanimanje community managera. Svjedočimo sve većoj specijalizaciji i stvaranju hijerarhije – nisu svi community stručnjaci baš manageri – neki su jednostavno “tehničari”. Najopćenitije rečeno community manager mora poznavati online marketing i razumjeti odnose s javnošću. Obično kompetencije obuhvaćaju neku kombinaciju poznavanja društvenih mreža, pismenosti, Google alata, kreativnosti, obrade fotografija, web dizajna, online oglašavanja i organizacijskih vještina. To često ovisi iz kojeg su tipa agencije ljudi došli u vode community managementa.

Mnogo je mladih ljudi koji vole društvene mreže pa misle da ih to automatski čini kompetentnima za vođenje brendova na Facebooku. Kao i u svakom drugom tipu agencija, i agencijama za društvene mreže teško je pronaći stručnjake na senior razini, koji mogu razgovarati s klijentima o komunikacijskim potrebama, pronaći adekvatni social insight, postaviti strategiju, kvalitetno komunicirati tijekom krize i voditi poslovanje

5. LSPR: Koja su potrebna predznanja kako bi se uspješno pratio program Marketing i komunikacija na društvenim mrežama?

Barbara: Osnovno poznavanje funkcioniranja interneta, online marketinga i pismenost. Najvažniji je talent za pisanje i komuniciranje, no to imate ili nemate. Ako ga nemate, bit će teško ili vama ili klijentu, što će se odraziti na poslu.

Krešimir: Savjetovao bih ono što savjetujem studentima koji žele praksu u agenciji Ping Pong: podrazumijeva se napredno korištenje računala, snalaženje u Google alatima, elementarno poznavanje funkcioniranja osnovnih društvenim mreža. Predlažem korisnicima koji nemaju Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ profile da ih otvore i da otvore barem jednu Facebook Fan stranicu kako bi se upoznali s Facebook Insightsom. Sigurno će im pomoći ako su upoznati s Google Analyticsom, AdWordsima i ako su imali prilike optimizirati sadržaj za tražilice, ili upravljali nekom WordPress stranicom ili blogom.

6. LSPR: Edukacijski program Marketing i komunikacija na društvenim mrežama koncipiran je u pet edukacijskih modula, ukupnog trajanja deset dana. Što će sve u tim modulima polaznici raditi?

Barbara: Polaznici će proći kroz sve etape pripreme i produkcije dobrog copyja, s naglaskom na pisanje tekstova za različite platforme (web, društvene mreže, oglasi, newsletteri). Na radionici će moći primijeniti u praksi ono što su čuli i naučili. I tu će dobiti iskren feedback o tome što su napravili, kao i upute i prijedloge kako to izmijeniti. Praktični dio obično svi najviše vole.

Krešimir: U trećem modulu “Marketing i oglašavanje na društvenim mrežama” koji ja vodim radit ćemo na planiranju oglašivačkog budžeta, osmišljavanju oglasnih kampanja za B2C i B2C industrije i postavljanju ciljeva kako bismo ostvarili komunikacijske ciljeve ili konverzije na internetskoj stranici. Mislim da je zaista znakovito što modul oglašavanja vodi čovjek iz PR industrije. :)

7. LSPR: Uz teorijski dio, koliko vidimo, bit će i puno praktičnog rada. Koliko praktičan rad smatrate važnim za ovaj program?

Barbara: Mnogo toga mislimo da smo naučili jer smo to negdje čuli. Ali predavanja su samo teorija koju tek treba primijeniti u praksi. Što ako niste dobro shvatili teoriju? Zato je praktični dio vrlo važan, da vam pokaže ispravnu primjenu teorije u praksi.

Krešimir: Iz mojeg opsežnog edukacijskog iskustva polaznici obično najbolje reagiraju na konkretne praktične primjere i “hands-on” edukaciju. Potrebno je imati teoretsko znanje, ali mislim da će polaznici najviše profitirati od toga što će imati priliku znanje usvajati od ljudi koji se svakodnevno bave tim poslom.

8. LSPR: U posljednje vrijeme dosta se govori o content marketingu. Po vašem mišljenju, je li content marketing važan dio ukupne strategije za društvene mreže?

Barbara: Sadržajni ili content marketing postao je ključan za dobru prezentaciju na društvenim mrežama. Novinski portali oduvijek su imali content marketing, problemi su se pojavili kad su „obični“ neizdavački brendovi poželjeli komunicirati s korisnicima. S obzirom na to da nisu imali sadržaj, morali su stvoriti neku komunikaciju pa zato imamo niz istih stranica s istim stock fotografijama, a u pravilu imaju potpuno drukčije ciljane skupine. Content marketing vraća komunikaciju na društvenim mrežama prema početku, prema onome što je oduvijek bilo ispravno raditi: stvarati sadržaj za internetsku stranicu čiji ste vlasnik te to podijeliti na društvenim mrežama, a ne stvarati sadržaj za društvene mreže, na tuđoj platformi.

Krešimir: Sadržaj je uvijek bio najvažniji dio svake komunikacije. Ne vidim zašto bi to bilo drukčije u digitalnoj eri.

9. LSPR: Hvala na ovom razgovoru, vjerujemo da će ovaj program pronaći mnogo zainteresiranih polaznika.

Barbara: Nadam se da ćemo ispuniti očekivanja polaznika. Hvala vam na pozivu!

Krešimir: Vjerujem da će polaznici biti zainteresirani za ovaj dinamičan program, sa stručnim predavačima i konkretnim praktičnim radom.

Za dodatne informacije o ovom programu, javite nam se na info@localhost ili na društvenim mrežama: facebook.com/lspr.croatiatwitter.com/LSPRcroatia.