Sigurna sam da ste se svi barem jednom susreli s pojmom asertivna komunikacija. No jeste li se zapitali posjedujete li vi vještinu asertivne komunikacije?

Za početak idemo prvo definirati taj pojam. Asertivnost se definira kao sposobnost izražavanja vlastitih pozitivnih i negativnih misli te osjećaja na neagresivan način bez kršenja prava druge osobe. Biti asertivan znači na pristojan i odlučan način jasno reći što mislite, osjećate i želite, bez očekivanja da će uvijek biti po vašem. Ok, ovo je vrlo jasno, ali kako to izgleda u praksi?

Jeste li ikada imali onaj osjećaj da vas netko umanjuje, postavlja se iznad vas ili vas indirektno vrijeđa? U teoriji znači da osoba ima agresivni stil komunikacije. Takve osobe su najčešće egoistične s osjećajem manje vrijednosti, a svoje pouzdanje grade manipuliranjem drugih ljudi. Oni će uvijek svoje potrebe stavljati ispred tuđih.

A jeste li se susreli s osobama koje uvijek drugoga, odnosno sugovornika stavljaju ispred sebe i svojih želja? Rijetko kada kažu što misle ili vrlo brzo odustaju od svojih želja. Takve osobe koriste pasivan stil komunikacije što bi bilo suprotno od agresivnog. Dugoročno gledano, osjećat će bijes koji će potiskivati te će biti nesretne zbog nemogućnosti izražavanja vlastitih želja.

Osobe koje imaju mješavinu agresivnog i pasivnog stila su one koje “pričaju jedno, a rade drugo”. To su osobe koje će zahtjevima okruženja odgovoriti potvrdno, ali zbog svoje tvrdoglavosti i mrzovoljnosti se neće držati dogovora. Takve osobe često imaju sarkastične i ironične primjedbe, a često optužuju druge za svoje frustracije i neuspjehe.

Ako ste se prepoznali u jednom od gore navedena tri stila komunikacije, ne brinite, istraživanja su pokazala da se asertivnost kao oblik komunikacije može naučiti.
Budući da ne možemo utjecati na druge, krenimo od sebe. Uz asertivne treninge usavršite komunikaciju i naučite kako se izboriti za sebe i svoja prava. S malo trikova prilikom oblikovanja rečenica, kontroliranjem glasnoće, tona glasa, ali i pauza tijekom govora vrlo lako se može posjedovati asertivni stil komunikacije.

Komunikacija je sastavni dio naše svakodnevice, bila ona verbalna ili neverbalna. U profesionalnom životu je izrazito bitna, posebice u timovima. No kako da tim funkcionira ako osobe u timu posjeduju jedan od navedena tri stila komunikacije. Čest komunikacijski problem je činjenica da ono što mislimo da govorimo nije isto što je druga osoba razumjela. Uspješna komunikacija je ako je sugovornik primio poruku na isti način na koji smo ju mi poslali.

Kvalitetna komunikacija uvijek dovodi do uspješnih rezultata, a uz kvalitetan timski rad i efikasnu komunikaciju se dolazi i do efektivnih rezultata. TEAM – “Together Everyone Achieves More” će funkcionirati ako osobe u timu posjeduju vještinu asertivnog komuniciranja. Ako se slažete sa mnom, svoje komunikacijske vještine možete na vrlo zanimljiv način razviti polaskom u Londonsku školu za odnose s javnošću.

Tekst: Iva Lukić