Nakon nešto više od deset godina bavljenja komunikacijama, jedna činjenica je vječna konstanta – jako puno ljudi, iako imaju jednako ili više provedenog vremena u ovom poslu, još uvijek ne znaju osmisliti kvalitetne komunikacijske strategije. Ovo čak ne bih nazvao ni iznenađenjem ili velikim otkrićem jer mnogi od njih možda nisu bili u prilici tijekom svoje karijere doći u doticaj s takvim, reći će neki, osnovnim zadatkom i vještinom u našem poslu. Iz mog iskustva, posebno je to izraženo u većim tvrtkama i javnoj upravi. Srećom, čovjek uči dok je živ pa nije kasno ni da se to ispravi.
Izrada uspješne komunikacijske strategije ozbiljan je posao i podrazumijeva jako puno analitičkog rada kako bi se utvrdili početni parametri za isti, odnosno izradile SWOT, PEST, kvalitativne i kvantitativne medijske analize i slično. Kao pobornik znanstvenog pristupa u komunikacijama s iskustvom savjetovanja u nizu političkih kampanja, možete samo zamisliti koliki sam obožavatelj istraživanja javnog mnijenja, ispitivanja tržišta i pozivnih centara. S kvalitetno postavljenom metodologijom i analitičkim okvirom, komunikacijski stručnjaci dobivaju odlične podatke koji im mogu pomoći u preciznoj izradi strategija. Lakše je tako odrediti i strateški pristup, ciljane javnosti, alate, taktike, ključne poruke i sve ostale potrebne elemente. Nakon toga „samo“ preostaje provedba.
U agenciji koju vodim komunikaciji se pristupa multidisciplinarno, uzimajući u obzir sve ciljane javnosti te zadatak građenja i očuvanja reputacije osobe, proizvoda, tvrtke i sl. Pri tom stavljamo naglasak na važnost cjelovitog i integriranog pristupa komunikaciji, koji podrazumijeva i suradnju odnosa s javnošću i marketinga. Slijedom stvari, takve su i naše strategije. Preciznost je ono što dijeli dobre od ne toliko dobrih komunikacijskih stručnjaka, a to se najbolje vidi i kroz njihove strateške pristupe pojedinim projektima. Jako nam je bitna, također, inovativnost, prepoznavanje novih trendova i uvrštavanje u strategiju alata koji su novitet na našem tržištu. Dakle, za dobar ključni dokument potrebno je jako puno predznanja, kopanja informacija, pametno postavljenih pitanja, dobar izbor tima s različitim vještinama i strukturiranost. U privatnom životu ne morate biti najorganiziranija osoba na svijetu, ali u pisanju i provedbi komunikacijskih strategija, to je glavni preduvjet.
Kolika je dužina takvog jednog dokumenta? E, tu nema pravila. Jednom smo pisali strategiju za jedan hrvatski sportski klub i detaljno raspisali pristup za svaku od 16 javnosti koje s njim dolaze u doticaj. Prethodno smo odradili nekoliko istraživanja, fokus grupa, analiza i dubinskih intervjua te se sve zajedno popelo na preko 100 stranica. Zvuči puno, znam, ali nakon što smo sve stavili na papir, znali smo točno što nam je činiti. Rađe „izgubim“ mjesec ili koji dan duže na strateškoj pripremi kampanje, nego da „lupamo“ na slijepo i, na kraju dana, ne ostvarimo rezultate. S druge strane, treba biti pošten i reći kako nemamo uvijek prilike za dužu pripremu, a što se najbolje pokazalo kroz kampanju „Nešto zbilja važno“ Udruge roditelja djece s teškoćama u razvoju „Brački pupoljci“. Doslovno smo u hodu morali razviti strategiju koja je dovela do izmjene zakona i omogućila otočnoj djeci s teškoćama u razvoju sa svih hrvatskih otoka besplatan trajektni prijevoz i neometane odlaske na prijeko potrebne terapije na kopno. Bi li znao voditi takvu jednu profesionalno i emocionalno zahtjevnu kampanju da nisam prethodno izradio niz strategija i naučio kako razumjeti i razviti čitav komunikacijski proces koji nas je doveo do cilja? Nema šanse. Stoga, svim kolegicama i kolegama savjetujem da se najprije usavrše u ovom segmentu. Ukratko, ne budi kotačić u lancu, nego strukturiraj, osmisli i vodi čitav postupak s pogledom na dugoročne ciljeve.
Na kraju dolazimo do najčešće postavljanog pitanja na predavanjima, a to je koja je razlika između strategije i taktike? Slikovito rečeno, strategija je kao duh u magičnoj lampi, a način na koji trljamo tu lampu da on izađe, predstavlja taktike. Drugim riječima i s manje metafora, strategija se u stručnoj literaturi definira kao plan sastavljen u specifičnu svrhu i objašnjava usvojene metode za ostvarivanje ciljeva. Samim time, taktike su detalji strategije, specifični postupci koji se koriste u primjeni i komuniciranju strategije.
Za sve ostale detalje, primjere i savjete kako izraditi uspješne komunikacijske strategije, čekamo vas na London School of Public Relations (LSPR).
Tekst: Gordan Turković