Koliko vam se puta u životu dogodilo da ste u Facebook news feedu vidjeli oglas prepun gramatičkih i pravopisnih pogrešaka i pritom odlučili da nikad nećete posjetiti tu stranicu ili, još bolje, da nikada nećete postati korisnikom proizvoda ili usluge koju stranica predstavlja? Ako vam pravopisne i gramatičke pogreške inače smetaju, onda vjerojatno puno puta.
S obzirom na to da sam po struci magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti i povijesti koja je igrom slučaja uplovila u vode digitalnog marketinga (u kojima sam i danas), gramatičke i pravopisne pogreške na stranicama poznatih brendova i tvrtki viđam svakodnevno.
Zašto?
Community manageri najčešće nisu ni lektori ni profesori hrvatskog jezika. Oni to, naravno, ne trebaju biti, no moraju vješto baratati pravopisnim i gramatičkim pravilima hrvatskog standardnog jezika. Na društvenim mrežama treba njegovati prijateljski način komunikacije jer se pratitelji smatraju prijateljima branda ili tvrtke te sadržajem i načinom komunikacije valja to i pokazati. Upravo zbog takvog načina komunikacije i zbog uvriježenog besmislenog mišljenja da na društvenim mrežama možemo „pisati“ kako želimo, često zaboravljamo na rječnike, gramatike i pravopise. Iako su konzultacije s navedenim priručnicima poželjne, tekstovi objava ne moraju biti uštogljeni. Kolokvijalizmi su i te kako poželjni, no ne bi bilo loše izbjeći pitanja koja započinju s da li, miješanje ije i je, pogrešnu konjugaciju i sl.
Zašto je važno da sve što napišete na društvenim mrežama klijenta bude pravopisno i gramatički pravilno?
Morate imati na umu da sve što napišete predstavlja klijenta, ne vas osobno. Nikad ne znate tko sve prati vašu stranicu i pod čijim ste povećalom. Sve se može zabilježiti u jednoj sekundi. Društvene mreže prate svi. Nekima jezične pogreške neće smetati, no može vas pratiti utjecajni bloger koji će vas, u slučaju pogreške, pošteno ismijati. Brand ili tvrtku koja ne drži do jezičnog izražavanja nitko neće shvaćati ozbiljno. Osim toga, stvarate potencijalnu situaciju krizne komunikacije jer će netko sigurno primijetiti vašu jezičnu pogrešku.
Ako niste sigurni u ispravnost oblika riječi koju planirate upotrijebiti, posjetite Hrvatski jezični portal. Ta je stranica naprosto savršena. Radi se o prvoj i zasad jedinoj internetom distribuiranoj rječničkoj bazi hrvatskoga jezika. Ako niste sigurni je li množina riječi brijeg brijegovi, bregovi ili brjegovi, bez brige! Hrvatski jezični portal ima odgovor. Ako ste u nedoumici oko pisanja velikog početnog slova, posjetite pravopis.hr gdje možete pronaći pravopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Praktično, zar ne?
Zaključno, komunikacija s pratiteljima na društvenim mrežama treba biti opuštena i prijateljska, no svaka rečenica mora biti smislena te pravopisno i gramatički pravilna. Na taj način gradimo reputaciju, a pratitelji nas shvaćaju ozbiljno bez obzira na njihovu razinu pismenosti.
Autorica: Tihana Sedlar (članica Alumni kluba Londonske škole za odnose s javnošću)