Treba li objašnjavati što je Google? Google je, uz Youtube i Facebook, internetska platforma koju mjesečno koristi ili posjeti preko milijardu osoba. Google je toliko ušao u upotrebu da je njegovo korištenje dobilo i svoj glagol (guglanje).

Ali…

Iako se Google učestalo koristi, malo je osoba kojima je poznato da Google ima niz vrlo korisnih i uglavnom besplatno dostupnih alata kojima se može jako dobro ‘osjetiti’ neko tržište.

Google Suggest

Ako se koristi primjerice Google Suggest alat da se analizira što muči ljude u New Yorku (koje su najčešće pretrage u New Yorku koje počinju pojmom ‘Is it possible…’) vidljivo je da su tamo ljudi zainteresirani za dosta ‘fluidne’ stvari:

lspr_google1

Ako se uporedi isto pitanje s redoslijedom pretraga u Bosni i Hercegovini, stvari izgledaju nešto drugačije:

lspr_google2

Ako je razumljiva razlika u mentalitetu internetskog korisnika u New Yorku spram korisnika u Bosni, postoje razlike između geografski puno bližih korisnika. Usporede li se slovenci i hrvati, ‘kalorična vrijednost’ unatoč sličnostima, jedne zanima više u kontekstu prehrane i debljanja, a druge u kontekstu grijanja:

lspr_google3

lspr_google4

Ako se zna korisiti taj alat, puno je lakše razumijeti svoje okruženje i lakše se može pripremiti za efikasnu komunikaciju.

Google Trends

Drugi vrlo koristan alat kojim se može vidjeti obrazac ponašanja internetskog korisnika je Google Trends. Ako nekoga zanima koga što ljudi pretražuju zadnjih 11 godina, kada to rade i gdje, nema boljeg alata.

Primjerice, zanima li nekoga da li je u Hrvatskoj učestalija pretraga pojma ‘Severina’ ili ‘Kolinda’, dovoljno je upisati te pojmove i odrediti Hrvatsku kao područje analize. Nije iznenađenje da je Severina bila vrlo tražen pojam 2004. godine kada je bilo veliko zanimanje za njen dokumentarni uradak, a Kolinda početkom 2015 kada je istoimena predsjednica inaugurirana.

lspr_google5

Zanimljivo je pri tome da je pojam ‘Kolinda’ relativno najtraženiji u Osječko-baranjskoj županiji, a  Severina’ u Šibensko-kninskoj županiji:

lspr_google6

Ako poznate gdje, što i kada se nešto pretražuje na internetu, imate odličnu informaciju o raspoloženju u nekoj regiji spram nekog proizvoda, usluge, tvrtke, osobe, stranke itd. Tako imate mogućnost ciljanja porukom koja najbolje odgovaraju zanimanju na nekom području.

Google Consumer barometer

Nekada je važno znati koji uređaj osobe koriste i za koje namjene. Poglavito je to važno, želite li im poslati poruku primjereno njihovim navikama korištenja internetskih uređaja. Tu je Google Consumer barometer nezaobilazan alat. Na temelju ispitivanja i anketiranja u državama obuhvaćenim istraživanjima, prezentirano je ponašanje i navike korisnika.

Primjerice, tamo možete saznati da u Hrvatskoj više ljudi koristi telefon (95%), nego što gleda TV (93%):

lspr_google7

Možda će nekoga iznenaditi da su hrvatski korisnici u svjetskom vrhu (među 10) gledajući postotak korisnika na smartphone uređaju doznaju prvu informaciju o proizvodu ili usluzi koju kasnije kupuju:

lspr_google8

Ako se tome doda da postoji još niz Google alata koji pomažu boljem upoznavanju korisnika (Google Alerts koji predstavlja nešto kao online press clipping, Google Global Market Finder koji pomaže kod istraživanja inozemnih tržišta, Keyword i Display planner kojima možemo saznati koji su portali ili ključne riječi bitne, Google Correlate koji pokazuje koji pojam je podjednako učestalo pretraživan kao pojam koji nas zanima, Google AdWords kojim možemo napraviti izuzetno zanimljiva i točna istraživanja) dobro je naučiti kako ih efikasno koristiti.

Uz to, postoji još nekoliko desetaka specijalnih operatora kojima se mogu filtrirati podaci koje Google prikazuje. Tako se može s dva ili tri operatora filtrirati rezultate da se umjesto nekoliko stotina tisuća ili milijuna rezultata dobije samo nekoliko njih, koji vas zanimaju. Tu svaki PR stručnjak ima na dohvatu nekoliko vrhunskih i korisnih alata koje može iskoristiti u svom svakodnevnom radu.

Tekst: Miroslav Varga