Jeste li znali da policija češće zaustavlja automobile crvene boje nego bilo koje druge boje? Odavno je poznato da boje utječu na naše raspoloženje, osjećaje prema drugima, kao i na reakciju drugih na ono o čemu govorimo. U mnogim situacijama boje možemo koristiti sebi u korist, a ako shvatimo što boje komuniciraju to nam može pomoći u osmišljavanju uvjerljive poruke. Velika poduzeća, oglašivači i političari koriste načela psihologije boja, a vi, pravilnim odabirom i kombinacijom boja, možete poboljšati svoje govore u javnosti. Znanstvenici, stručnjaci i praktičari utvrdili su, na primjer, da su za interakciju sa ženama najbolji zemljani tonovi, narančasta, bijela, tirkizna i svijetlozelena. Muška publika dobro reagira na crvenu, bordo, žutu i plavu boju.
Kako odabrati boje za svoj javni nastup
Jeste li znali da razlikujemo 7,500.000 nijansi boja. Svatko od nas iskazuje preferenciju prema nekim bojama i nesklonost prema drugima. Uz mnoge od njih vezane su mnoge priče od kojih su neke i znanstveno dokazane (na primjer, da gledanje u zeleno odmara). Stručnjaci ukazuju da ljudi najviše vole plavu i crvenu, ali je ova druga istodobno i najomraženija. Naputci o bojama koji slijede mogu vam pomoći da pojačate vizualni učinak svojih prezentacija.
Crvena je boja akcije. To je emocionalno snažna boja. Ona simbolizira energiju, snagu, moć, strast i ljubav. Ona potiče ljude na donošenje brzih odluka („Klikni ovdje“ „KUPI“). U situaciji kada želite potaknuti ljude na akciju ili izazvati snažne emocije kod svojih slušatelja, obucite crvenu haljinu ili kravatu. Isto vrijedi želite li ostaviti dojam samopouzdane osobe. Isti dojam postići ćete ako koristite crvena slova na vizualnom pomagalu. No, vodite računa da ju koristite u ograničenim količinama jer kod nekih ljudi može izazivati agresivnost.
Žuta je boja pažnje. To je boja koju ljudsko oko najlakše obrađuje. Prometni znakovi i, na primjer, vozila taksija žuti su kako bismo ih lakše uočili. Zato žuto treba nositi kada želite biti zapamćeni. Također, žuta simbolizira mudrost i ambiciju, pronicljivost i intelekt lijeve polovice mozga. Ljudi koji vole ovu boju raspoloženi su optimisti, ali također i kritičari koji će energično braniti svoje stavove. Ne zaboravite da kombinacija žute i crne, iako privlači pažnju, nije dobra jer signalizira opasnost. Isto tako, previše žute može potaknuti tjeskobu (istraživanje je pokazalo da bebe više plaču u žutim sobama). Zbog toga u javnim nastupima koristite žutu u malim količinama, na kravati ili modnom dodatku.
Plava je boja autoriteta, odgovornosti i odanosti. Uniforme , od policijskih do poslovnih odijela, često su plave. Ona potiče intelektualni proces pa su ljudi kojima je ona omiljena pametni i marljivi, iako ne uvijek kreativni. Ljudi koji preferiraju plavu boju iznimno su pravedni, odgovorni i odani. Plava simbolizira znanje, snagu, poštenje, ozbiljnost , povjerenje (osobito kombinacija svijetlo i tamnoplave, iako je to prilično konzervativan izbor), i komunicira slaganje i sigurnost. Plava odjeća je idealna kada želite da vas smatraju stručnjakom ili vjerodostojnim govornikom. Gledanje u plavo potiče izlučivanje smirujućih hormona. Potvrđeno je, na primjer, da plava boja može sniziti tjelesnu temperaturu. Kako biste privukli pažnju, kombinirajte ju sa žutom, a za postizanje dramatičnosti s crvenom ili crnom. Ako očekujete da će slušatelji propitivati neke vaše izjave ili podatke koje prezentirate, dobro ih je na vizualnom pomagalu otisnuti u plavoj boji. To pridonosi i autentičnosti. Predlažem ovu boju za prezentacije bankarskih usluga i onih vezanih za novac. S obzirom da plava ima smirujući učinak (kao i ostale hladne boje), nije dobar odabir ukoliko svoje slušatelje želite potaknuti na akciju ili tražite od njih kreativna rješenja.
Zelena je boja sklada s prirodom i ljudima, boja nade i mira, zbog čega je doživljavamo umirujućom i „hranjivom“. Gledanje u zeleno usporava otkucaje srca. Odabrat ćete zelenu kada se želite svidjeti slušateljima. Ona je boja dobar odabir ukoliko prezentirate usluge vezane uz provođenje slobodnog vremena i opuštanje, ili ako ste posljednji govornik, a želite da slušatelji imaju pozitivno mišljenje o onome što ste im rekli. Poput plave, ona ima smirujući učinak, ali za razliku od nje, nije povezana s projekcijom autoriteta. Ukoliko tražite povišicu ili se natječete u debatiranju, izbjegavajte zelenu.
Narančasta je boja radosti, inspirativna boja koja simbolizira vitalnost, humor i kreativnost. Ova boja podiže raspoloženje, inspirira i bodri ljude koji su inače ravnodušni, nezainteresirani ili depresivni.
Odaberete li neutralne boje svoje odjeće, slušatelji će morati tražiti druge znakove da potkrijepe ono o čemu govorite. Zbog toga je važno provjeriti jesu li svi elementi poruke usklađeni. Značenje osobito neutralnih boja ovisi o kulturi. Na primjer, u azijskim zemljama bijela je znak tuge, a crna se često nosi na vjenčanjima. Poruke koje šaljemo neutralnim bojama, poput crne ili bijele, uopće nisu neutralne.
Crna je moćna boja, boja tajni i nepoznatog. Ona štiti individualizam ljudi i čini ih neobičnim i zanimljivim. Ljudi koji je vole istraživači su i originalni mislioci. Crna boja komunicira snagu i utjecaj te je dobra boja za predstavljanje luksuznih proizvoda i usluga. U poslovnom svijetu, crno odijelo ili haljina predstavljaju snagu i profinjenost što ih čini sigurnim izborom.
Bijela simbolizira nevinost, čistoću, težnju savršenstvu i sigurnost te je najbolji izbor ukoliko govorite o zdravlju.
U zaključku: boje koje bi trebali koristiti ljudi koji često govore u javnosti su: crvenu jer stvara uzbuđenje i privlači pažnju; crnu jer je to snažna, dinamična boja; žutu jer zadržava pažnju; srednje tamne tonove plave jer signaliziraju naklonjenost i vjerodostojnost te zelenu jer je ljudi vole i imaju pozitivan odnos prema njoj. Ukoliko želite potaknuti kreativnost kod slušatelja, treba izbjegavati plavu, a koristiti ružičastu, ljubičastu, crvenu i žutu. Za poslovne sastanke i ručkove dobre su crna, tamnoplava, antracit i terakota, a u prodajnim prezentacijama kombinacije plave, narančaste, žute i tamnoružičaste. Zanimljivo je da u prodaji treba izbjegavati sve tonove smeđe ( povezuje se s predrasudama i nevjerodostojnošću), kombinacije crnog i žutog (ukazuje na opasnost), ljubičasto ( ne ukazuje na sigurnost) te nijanse sive (ne inspirira na akciju). Ukoliko planirate govoriti pred kamerama, dobro je nositi jednostavnu odjeću i plave tonove jer je od svih boja „kamera najviše voli“. Treba birati boje koje nisu presvijetle, pretamne ili one koje odvlače pažnju. Kosu treba držati izvan lica, izbjegavati oštar kontrast (npr. crno-bijelo) izbjegavati uzorke koji na ekranu titraju. Ako je moguće, treba izbjegavati naočale jer one predstavljaju barijeru između govornika i publike, a treba voditi računa i o odgovarajućoj šminki. Sada znate kako odabrati boje svoje odjeće, modnih dodataka i vizualnih pomagala sukladno svojoj poruci i učinku koji želite postići.
Tekst: Ljerka Seldan König