Svi smo mi barem jednom u životu dobili priliku održavanja govora pred određenom publikom. Kada spominjemo „govor“, ne mislimo nužno na javni govor na nekoj svečanosti. Govor može biti i, primjerice, petominutna zdravica na prijateljičinom rođendanu. Suvremena govornička praksa razlikuje četiri temeljne grupe govorničkog izražavanja, a to su razgovori, kratki monolozi, govori i govori posebne vrste. Po toj klasifikaciji govor na nekoj svečanosti pripadao bi klasičnom govoru, a zdravica na prijateljičinom rođendanu kratkom monologu. Razgovorima pripadaju službeni razgovor, ankete, debate, intervjui, razgovori na temu, a govorima posebne vrste pripovijedanje, voditeljstvo, prevođenje, prijenos, recitiranje…

govor_lspr_2

U ovom ćemo se tekstu osvrnuti isključivo na monološke tipove govora na koje prvo pomislimo kada čujemo riječ „govor“. Zamislite da je tvrtki u kojoj radite odobren važan projekt i povodom toga organizirate zabavu za vas i partnerske tvrtke. Upravo ste vi odabrani da održite govor prije početka proslave. U početku ćete biti počašćeni, ali i nervozni jer morate održati govor pred povećom publikom koju uglavnom ne poznajete. Kako biste izbjegli nervozu i neugodne situacije morate se, prvenstveno, dobro pripremiti. Prvo ćete prikupiti građu. O čemu ćete govoriti? Vjerojatno ćete reći nešto o povijesti tvrtke, o zaposlenicima, o projektima koje ste proveli prije ovoga. Zatim ćete reći nešto o novom projektu, o tome kako su tekle pripreme, tko je sve sudjelovao, koliko vam je vremena trebalo za pisanje projekta, kako ste došli na ideju itd. Svu ćete građu zatim rasporediti. Vidjet ćete što je važno, a što manje važno i što bi možda moglo biti dosadno slušateljima. Potom ćete oblikovati govor i upamtiti ga. Možete si, naravno, pripremiti i bilješke u obliku natuknica kako ne biste izostavili nešto važno. Ako ste se dobro pripremili, nema prostora za tremu! Slijedi izricanje govora koji mora biti smislen te imati uvod, razradu i zaključak. U uvodu ćete pozdraviti sve nazočne, predstaviti se te osloviti publiku kojoj je govor namijenjen. Tako će vam publika biti naklonjena. Ukratko ćete reći o čemu ćete govoriti na način da stvorite opće zanimanje za temu. U razradi, odnosno glavnom dijelu, ispričat ćete sve što ste planirali (kratka povijest tvrtke, projekti, partneri…). U zaključku ćete ukratko ponoviti glavne misli na efektan način kako bi publika vaš govor upamtila. U nekim dijelovima možete ubaciti šalu ili neku zanimljivu retoričku figuru. U tome nikako ne treba pretjerivati jer će vas publika smatrati pretencioznima. Na kraju ćete svakako poželjeti zabavu svim nazočnima, zahvaliti im na pozornosti i eventualno se ispričati ako je tijekom govora bilo, primjerice, nekakvih tehničkih poteškoća. Publika uvijek uživa u dobro pripremljenom govoru. Pokušajte biti glasni, no nemojte vikati. Nasmiješite se. Posebnu pozornost obratite na pravogovor. Ako je potrebno, provjerite s profesorom hrvatskoga jezika je li nešto pravilno. Ljudi primjećuju pogreške u govoru i pamte ih.

Ako se, kada pripremate govor, pridržavate ovih uputa, nema razloga za brigu! Vaš će govor biti odlično strukturiran, a publika će ga upamtiti.

Tekst: Tihana Sedlar
Izvor: Škarić, Ivo. 2000. Temeljci suvremenog govorništva. Školska knjiga. Zagreb.